ARENDONK - Gemeentelijke Basisschool De Stip (St-Jan) opgeleverd 15.06.2023.

Kunst in opdracht in ontwikkeling: kunst in opdracht. Projectmanagement: Belfius Bank

winnaar wedstrijdontwerp 2018

beschrijving

Een basisschool wil zichzelf heruitvinden en beslist na een masterplan om zijn 2 vestigingen te verlaten en een school te realiseren op een oud voetbalterrein.

De school wenst voor 435 kinderen en 40 personeelsleden een kleuterschool met 8 klassen, een lagere school met 19 klassen, eetruimtes, turnzalen, administratie, fietsenstalling …  De school wenst klas overschrijdende lokalen, polyvalente circulaties, zorglokalen nabij klassen, gevarieerde buitenomgeving met diverse speelzones en breed gebruik door derden.

We concipieerden de nieuwbouw als een verbindend gebouw in een onduidelijke omgeving.  Aan straatzijde grenst de bouwgrond aan het dorp en aan de achterzijde is er open landbouwgebied.  We bouwen de straat af en behouden het zicht op het landbouwgebied.  Aan westzijde is er de oude school, een sporthal en een steeg.  Deze steeg waarderen we op tot een promenade en hier situeren we de fietsenstalling en de sporthal.

Op het gelijkvloers zijn de kleuters, eetruimtes, turnzalen en administratie gesitueerd.  Op de verdieping is er per leergraad van de lagere school een paviljoen, rechtstreeks bereikbaar via de speelplaats.

De clustering van lagere schoolklassen in paviljoenen verkleint de impact van deze bouwlaag op het binnengebied en behoudt een openheid naar de omgeving.  Om een school van 4.448m² op kinder- en mensenschaal te krijgen is er ook gewerkt met luifels die de gebouwhoogte breken.  Ook een knikkende gevellijn en lichtkleurige materialen verkleinen het gebouw.

Aan de straatzijde is er van de lagere school een lange en een kopse gevel zichtbaar.  Hiertussen markeert een insprong de toegang tot de school.

De technische installaties werken zonder fossiele brandstoffen.  We gebruiken de warmte/koelte uit de aarde (diepteboringen) met warmtepompen.  De warmte- en koelteafgifte gebeurt op zeer lage temperatuur d.m.v. betonkernactivering.  Bijkomend zijn er PV panelen (ca. 110kWp) geïnstalleerd.

argumentatie

Dit is een ambitieus schoolproject voor de gemeente met een masterplan, ontwerpwedstrijd, hoge verwachtingen qua pedagogie en energiezuinigheid. 

In ons ontwerp zetten we in op toekomst en traditie.  Er kan klas overschrijdend gewerkt worden, er is een clustering per leergraad, de kleuterschool is een aaneenschakeling van lokalen en multifunctionele gangen met extra hoekwerking. Ruimtes gaan over in andere ruimtes: dit is de toekomst waar de school naar groeit.

Lokalen zijn ook nog afzonderlijk te gebruiken en men kan op een klassieke manier les gegeven.  De lokalen fungeren als een veilige afbakening.  Het gebouw laat deze traditionele wijze van lesgeven toe.

We streven naar een architectuur van overgangen tussen ruimtes en niet van aaneenschakelingen met begrenzingen tussen ruimtes. Grenzen bieden houvast maar beperken de ontwikkeling, overgangen bieden kansen en dagen uit om op ontdekking te gaan.  De leerling voelt zich beschermd in zijn klas, zijn aangepaste leeromgeving. Stap voor stap kan de leerling naar buiten treden, naar de gemeenschappelijke zone die vrijer is, maar nog steeds binnen de schoolwereld, dus lerend om zelfstandig de maatschappij te ontdekken.

De directeur schreef: “Het gebouw dat wij nu aangeboden krijgen, ademt de pijlers van onze school: duurzaamheid, zorgzaamheid, beweging en creativiteit. Het gevoel dat we dit samen konden realiseren, stemt ons heel positief. Het samenspel tussen de binnen- en buitenruimte is indrukwekkend en sluit prima op elkaar aan. We kunnen inmiddels rondlopen in de school zoals we ze droomden ... en als we teruggrijpen naar wat we voor ogen hadden bij het begin, zijn we bijzonder trots en tevreden. Het eigentijdse ontwerp biedt ons kansen om onze onderwijsblik te verruimen, om nieuwe organisatievormen te verkennen en buiten de lijnen van het traditionele onderwijs te kleuren. Nu al zorgt het voor een dynamiek binnen het team die veelbelovend is voor ons lesgeven en voor onze kinderen.”